Siirry sisältöön

Monitaiteinen vuoropuhelu Tammerkoskella

Tytti Arola kahlaa lammessa, jonka pinnalla kelluu lumpeenlehtiä ja ilmapalloja.

Tampere Biennalen tilaus Äänitarina Tammerkoskella esitetään festivaalilla 11.–14.4.2024. Kyseessä on monitaiteinen äänikävely, jossa nykymusiikki yhdistyy tekstikerrontaan sekä ympäröivään Tammerkosken kansallismaisemaan ja yllätyksellisiin kohtaamisiin matkan varrella.

Äänitarina Tammerkoskella on säveltäjän näkökulmasta monella tapaa poikkeuksellinen ja jännittävä teos. Konseptin on suunnitellut festivaalin taiteellinen johtaja Minna Leinonen, joka on koonnut projektin ympärille työryhmän. Kirjailija Salla Simukka, tanssiteatteri MD:n koreografi Samuli Roininen sekä äänitteellä kuultava näyttelijä Seela Sella ovat tuoneet projektiin tärkeän tamperelaisen näkökulman, sillä teos perustuu kuvitteelliseen tarinaan kaupungin kerrostumista. Äänitarinassa yhdistyykin kiinnostavalla tavalla Tampereen kaupunkihistoria sekä fantasia.

Poikkeuksellista on myös se, että teoksella on kaksi säveltäjää – sävellys ja äänisuunnittelu on syntynyt minun ja säveltäjä Thorkell Nordalin yhteistyönä. Olemme tehneet teokselle äänellisen käsikirjoituksen, jonka pohjalta olemme järjestäneet äänityssessioita sekä huilisti Livia Schweizerin kanssa. Schweizerin persoonallinen ääni improvisoijana kuuluu teoksen materiaalissa ja elektroninen työstäminen on mahdollistanut sen, että sävellyksessä voimme tehdä mahdottomaltakin kuulostavia asioita. Teoksessa kuullaan bassohuilun, poikkihuilun ja piccolon lisäksi myös kävelyreitin varrella tehtyjä kenttä-äänityksiä, joita olemme Nordalin kanssa äänitelleet eri vuoden aikoina. Sävellyksessä leikitellään erilaisten äänellisten maailmojen rajoilla, sillä kaupunkiympäristö tuo oman sointinsa teokseen.

Elävä kaupunki on arvaamaton

Kokonaisuuden työstäminen on tapahtunut vuoropuhelussa ja olen itse saanut olla mielenkiintoisessa tehtävässä työryhmän koordinoijana. Äänitarinan kokonaisdramaturgian miettiminen on ollut kutkuttavan haastavaa, sillä teoksessa on mukana monta muuttuvaa elementtiä. Simukan tarina toimii teoksen ytimenä, mutta halusimme lähestyä tekstiä myös kokeellisella tavalla, jottei teoksesta tulisi musiikilla höystettyä äänikirjaa. Seela Sellan kertojan ääni muuntuu paikoitellen musiikilliseksi materiaaliksi – on ollut mahtavaa työskennellä kokeneen näyttelijän kanssa ja etsiä erilaisia sävyjä lausuntaan. Esityksessä on mukana myös nuoria tamperelaisia tanssijoita Baletti- ja tanssistudio Teija Suovasta ja onkin erityisen hienoa, että teosta on tekemässä niin erilaisia tekijöitä.

Elävä kaupunki on arvaamaton ja jatkuvassa muutoksessa, joten säveltäjän näkökulmasta on ihmeellistä päästä tuomaan teos näin konkreettisesti keskelle ihmisvilinää ja lähelle pauhaavaa koskea. Toivon, että teoksen monipuolisuus ja paikallisuus voivat kiinnostaa monenlaista yleisöä osallistumaan äänikävelyyn. Tampere Biennale on merkittävä nykymusiikkifestivaali ja on upeaa, että ohjelmasta löytyy uudenlaisia teoskonsepteja ja ohjelmaa, joka voi tarjota uusia näkökulmia nykymusiikkiin sekä taiteidenvälisyyteen. Mielestäni säveltaide voisi tulla useamminkin pois konserttisaleista julkiseen tilaan, joten koen erityisen merkityksellisenä, että olen saanut olla mukana tekemässä tätä teosta. Tulee olemaan hyvin mielenkiintoista nähdä, että millainen vuoropuhelu syntyy kaupunkitilan ja teoksen välille.

Tytti Arola

Äänitarina Tammerkoskella
11.–14.4.2024
Liput 10 € (vain ennakkoon)

Kuva: Venla Helenius

Tilaa uutiskirje

Saat uutiset, blogikirjoitukset ja parhaat ohjelmatärpit suoraan sähköpostiisi. Lähetämme kevään aikana noin viisi uutiskirjettä, ja voit perua tilauksesi milloin tahansa.