Tampere Biennale 2.1 -ohjelmisto jatkuu 14.9. Helsingissä, kun Tampere Biennale järjestää Balderin salissa yhteisen konsertin lähihistoriallista avantgardea tarkastelevan Tulkinnanvaraista-foorumin kanssa.
Tilaisuuden aloittaa Tulkinnanvaraista-foorumin konserttiosio, jossa UMUU-yhtye jatkaa John Cagen taiteen ja filosofian työstämistä. Teokset muodostavat musiikkia, teatteria, tanssia, kuvataidetta ja teknologiaa yhdistävän sirkusmaisen kokonaisuuden, joka viittaa Erik Satien ja Henry Thoreaun ajatteluun.
Väliajan jälkeen Tampere Biennalen ohjelmaa edustavassa Kamus-kvartetin osiossa kuullaan tiivis kokonaisuus vahvasti omaäänisiltä suomalaisilta nykysäveltäjiltä. Perttu Haapasen teos ja yltyvään vehreyteen on yksityishenkilön tilaus puolisonsa syntymäpäivälahjaksi, jonka Kamus kantaesitti sen päivänsankarin juhlissa vuonna 2018. Ari Vakkilaisen musiikkia kuullaan nyt ensimmäistä kertaa Tampere Biennalen ohjelmistossa viidennen jousikvarteton kantaesityksen muodossa.
Toisena kantaesityksenä kuullaan Johanna Erängön Fragments from the Shore, jonka inspiraation lähteenä on toiminut Islannin luonto. Tässä kappaleessa Kamuksen rinnalla kuullaan myös Tommi Hyytisen käyrätorvea. Konsertin päättää Aki Yli-Salomäen kvartetto Sellaisenaan, Kamuksen tilaus, joka kantaesitettiin vuonna 2018. Konsertissa kuultava, Tampere Biennalen taiteellisen johtajan Jennah Vainion suunnittelema ohjelma sisältyi alun perin toissa keväälle suunniteltuun festivaalikokonaisuuteen.
Konserttiin voi varata lippuja (à 15 €) sähköpostitse osoitteesta music@tampere.fi. Koronarajoitusten vuoksi lippuja on myynnissä hyvin rajattu määrä. Mikäli lippuja kuitenkin jää tai rajoituksia vielä kevennetään ennen konserttipäivää, voi lippuja ostaa myös suoraan ovelta (vain korttimaksut).
Tampere Biennale 2.1 -kokonaisuus on jatkoa viimevuotiselle Tampere Biennale 2.0 -konserttisarjalle, jossa kuultiin huhtikuulta 2020 peruuntuneen festivaalin ohjelmistoa. Tampere Biennale 2.1:n ensimmäinen esitys oli helmikuussa 2021 striimattuna kantaesitetty Alma!-liikeooppera, joka sai mediassa ylistävät arviot.
Kuva: Maarit Kytöharju