kamus_biennale

Kamus feat. Tommi Hyytinen

KONSERTTI

  • Tulkinnanvaraista-konserttisarja | kevät 2021
  • Helsinki (paikka ilmoitetaan myöhemmin)

Tommi Hyytinen – käyrätorvi/french horn, Terhi Paldanius – viulu/violin,  Jukka Untamala – viulu/violin, Jussi Tuhkanen – alttoviulu/viola, Petja Kainulainen – sello/cello

Konsertti siirretään koronaviruspandemian vuoksi osaksi Tulkinnanvaraista-konserttisarjaa (kevät 2021, Helsinki).

Kamus-kvartetin konsertissa kuullaan tiivis kokonaisuus vahvasti omaäänisiltä suomalaisilta nykysäveltäjiltä. Kamus tervehtii aina eteensä tulevia kantaesityksiä riemulla, mutta uusien kappaleiden kanssa myös sitä seuraavat esitykset ovat tärkeitä. Siksi on ilahduttavaa, että tässä konsertissa on mukana molempia.

Perttu Haapasen teos on yksityishenkilön tilaus puolisonsa syntymäpäivälahjaksi, ja Kamus kantaesitti sen päivänsankarin juhlissa 2018. Teosta on esitetty useita kertoja ensimmäisen esityksen jälkeen, ja se toimiikin hyvänä esimerkkinä siitä, miten tärkeää uusille teoksille sekä niiden tilaajat että esitykset ovat. Teokset elävät esityksistä!

Ari Vakkilaisen musiikkia kuullaan nyt ensimmäistä kertaa Tampere Biennalessa viidennen jousikvarteton kantaesityksen muodossa.

Johanna Erängön teoksen yhtenä inspiraation lähteenä on ollut Islanti ja sen luonto: ”Islannin luonto on karua ja kaunista. Metsiin tottuneelle kestää hetken, että ymmärtää aluksi aivan paljailta tuntuvien vuorien ja laaksojen kasvullisuuden rikkauden ja monimuotoisuuden. Mittakaava on kaikessa niin paljon pienempää, aivan maanpinnassa kasvaa kuitenkin kaikkea värikästä ja erikoista. Myös sinänsä luonnollisen ilmiön, eroosion, eli tuulen, veden tai jään aiheuttaman rapautumisen näkee Islannissa selvästi. Osansa prosessissa on kuitenkin myös meillä ihmisillä.”

Aki Yli-Salomäen kvartetto Sellaisenaan on Kamuksen tilaus, joka kantaesitettiin vuonna 2018. Säveltäjä itse kertoo siitä näin: ”Teoksen osat ovat suurin piirtein pop-kappaleen pituisia. Tuntui kiinnostavalta siirtää vakiintunut 3–4 minuutin mittainen kappaleen kesto myös taidemusiikin puolelle. Samalla sieltä valui muitakin vaikutteita, varsinkin kun olen viimeiset vuodet yhä enenevässä määrin toiminut biisintekijänä myös ns. populaarimusiikin parissa. Jokainen teoksen osa voidaan soittaa myös erillisenä kappaleena. Niitä voi myös esittää missä järjestyksessä tai yhdistelmässä tahansa, erilaisina 2–6 -osaisina kokonaisuuksina.”

KUVA: Maarit Kytöharju

// Sävellykset

Perttu Haapanen (*1972): ja yltyvään vehreyteen (2018)
Ari Vakkilainen (*1959):Jousikvartetto nro 5 (2010) (kantaesitys)
Johanna Eränkö (*1981): Fragments from the Shore (kantaesitys) (2020)
       1. Erosion
       2. Lamentato
       3. Fragments

Aki Yli-Salomäki (*1972):
osia jousikvartetosta Sellaisenaan (2017)

// Linkit