Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen teoksen Water kantaesitys siirtyi vuoden 2020 peruuntuneesta Tampere Biennalen konsertista tämän vuoden festivaalille. Uudelleenjulkaisemme nyt heidän bloggauksensa kahden vuoden takaa.
Vesi on innoittanut säveltäjiä eri vuosisatoina. Historiasta löytyy niin Sibeliuksen Vesitipat, Debussyn La Mer, Schubertin Forelli kuin myös Kasken Yö meren rannalla. Olemme pohtineet, mitä uutta voisimme tuoda tähän vesiteemaisten sävellysten jatkumoon. Olemme päätyneet yhdistämään vettä nesteenä ja jäänä teknologiaan. Teoksessamme vesi toimii värähtelyn sytyttäjänä (vesitippa mikitettyyn desimittaan), soittimen värähtelyn muokkaajana (triangeli, chimes ja kellopelin laatat vedessä) kuin myös värähtelevänä objektina (jääkuutio, jonka sisälle hydrofoni on jäädytetty).
Water on ensimmäinen osa neljän ilmastonmuutosta käsittelevän orkesteriteoksen kokonaisuudesta. Siinä kuvastuu veden tärkeys, herkkyys, kauneus ja kauheus. Teos lähtee liikkeelle kuivuudesta ja päättyy sateen, puron, järven ja vesiputousten kautta tsunamiin. Olemme hankkineet tietoa aiheesta lukemalla kirjallisuutta sekä katsomalla dokumentteja mm. jäätiköiden sulamisesta ja korallien lohduttomasta tulevaisuudesta. Lämpimät kiitokset biologiystävillemme Ritva Annanpalolle ja Kasper Koskelalle, joita olemme useampaan otteeseen konsultoineet luontoon liittyvissä kysymyksissä.
Vuodesta 2014 alkaen keskeisenä työskentelymuotonamme on ollut yhteissäveltäjyys. Kahden säveltäjän perheessä se mahdollistaa molemmille sekä säveltämisen jatkumon että osallistumisen perhe-elämään. Yhteissäveltäjyyden iloja ovat ideoiden työstäminen yhdessä, onnistumisten ja vastoinkäymisten jakaminen, stemmojen tekeminen kaksivuorotyönä sekä väsymyksen tai epätoivon hetkellä toisen tsemppaus ja kannustus. Taiteellisilta erimielisyyksiltä ei sävellysprosessin aikana voi välttyä; joskus toisen idea ei heti ensi kuulemalta miellytä itseä, jolloin ideaa pitää työstää edelleen niin, että se alkaa tyydyttää molempia osapuolia.
Joululomalla 2019 olimme säveltämässä teosta sekä Syötteellä että Ylläksellä. Yhdistetty talviurheilu- ja työloma on erittäin oivallinen keino yhdistää sävellystyö ja luonnosta ja talvesta nauttiminen perheelliselle säveltäjäpariskunnalle. Ylläksen inspiroivien maisemien latupalaverissa löysi muotonsa mm. teoksen lopun tsunami ja sen rauhoittuminen.
Suuret kiitokset tästä huikeasta mahdollisuudesta Tampere Biennale -festivaalille, sen taiteelliselle johtajalle Jennah Vainiolle sekä teoksen tilaajalle Tampere Filharmonialle, jonka kanssa yhteistyötä odotamme todella paljon!
Sanna Ahvenjärvi & Tapio Lappalainen
Tampere Filharmonia pe 8.4. klo 19 Tampere-talo
Kuva: Satu Renko