filharmonia-olari-elts
Pia Komsi lähikuvassa, sivuprofiili.
Tampere Filharmonia esiintymässä isossa konserttisalissa yleisölle.

Tampere Filharmonia

Virtauksia tulevaan – From Wasteland to Wonderland

Olari Elts – kapellimestari, Piia Komsi – sopraano

Hurmaava Virtauksia tulevaan – From Wasteland to Wonderland -konsertti tarjoaa täyslaidallisen tuoreimpia tuttavuuksia nykymusiikin moderneja klassikoita unohtamatta.

Yksi merkittävimmistä ja monipuolisimmista nykysäveltäjistämme, Kalevi Aho täytti tänä keväänä 75 vuotta. Juhlavuosi näkyy monen suomalaisorkesterin ohjelmassa, niin myös Tampere Filharmonian. Syvien vesien juhla on hurja orkesterifantasia, yksi Ahon dramaattisesti intensiivisimmistä teoksista ja täydellinen konsertin avaus. Teoksen inspiraatio on peräisin Ahon oopperasta Ennen kuin me kaikki olemme hukkuneet. Syvien vesien juhla on kuvaus alitajunnan syvistä vesistä ja sen tummanpuhuvista, pinnanalaisista intohimoista.

Cecilia Damströmin Wasteland ottaa kantaa vaatteiden elinkaareen ja tilanteeseen, jossa hukumme tekstiilijätteeseen. Teoksella säveltäjä haluaa saada ihmiset ymmärtämään, että jos meillä on varaa kuluttaa, meillä on oltava myös varaa huolehtia tuottamastamme jätteestä. Nyt ensi kertaa Suomessa esitettävän Wastelandin ensimmäinen osa Wear kertoo siitä, miten käytämme erilaisia vaatteita eri tilaisuuksiin. Vaatteet saatetaan ostaa käytettynä ja niitä käytetään useita kertoja, mutta kaikki lisääntyvällä tahdilla. Toinen osa Toss kuvaa vaatteiden matkaa keräysastioihin, joihin ne heitetään ja joista kuorma-auto kerää ne pois. Kolmas osa Sort on kuvaus keräys- ja lajitteluhalleista. Neljäs osa Burn kertoo siitä, mitä ainakin 80 prosentille kaikesta tekstiilijätteestä tapahtuu: poltetaan sekajätteen seassa. Päätösosa Flow käsittelee niin sanottua viherpesua, asioiden harhaanjohtavaa ja valheellista markkinointia ekologisesti kestävinä.

Konsertin jälkimmäisen osion aloittaa nyt kantaesitettävä Hymn. Teos sai alkusysäyksensä säveltäjä Eetu Lehtosen lukiessa walesilaisessa Aberfanin kylässä vuonna 1966 tapahtuneesta kaivosonnettomuudesta. Ennen onnettomuutta kyläläiset olivat varoitelleet hiilikaivosyritystä jätteiden sijoittamisesta läheisen vuoren rinteille, sillä niillä sijaitsi maanalainen lähde ja sateinen sää vielä lisäsi maanvyörymän riskiä. Yritys ei kuitenkaan kuunnellut varoituksia, ja seuraukset olivat kohtalokkaat. Vesi sai jätemassan muuttumaan epävakaaksi, minkä myötä vuorta alas vyöryi noin 500 000 tonnin lietemassa pyyhkäisten kylän yli ja tappaen lähes 150 ihmistä. Lehtosen teos on inspiroitunut siitä, miten tuhon laantuessa jäljelle jää hauras hiljaisuus.

Konsertti huipentuu aikamme tunnetuimpiin ja arvostetuimpiin säveltäjiin lukeutuvan Unsuk Chinin  teokseen Puzzles and Games from Alice in Wonderland (2017), joka tutkailee Lewis Carrollin tekstien paradokseja ja arvoituksia hengästyttävällä tavalla. 23-minuuttinen konserttiteos perustuu Chinin kymmenen vuotta aikaisemmin säveltämään oopperaan Alice in Wonderland. Solistina esiintyvä Piia Komsi lauloi Irvikissan roolin myös oopperan kantaesityksessä Münchenissä.

Mustavalkoinen kuvakollaasi, jossa vasemmassa kuvassa Olari Elts ja hänen heijastuksensa märästä peilistä. Oikeassa kuvassa Pia Komsi poseraamassa kokovartalokuvassa.
Olari Elts ja Piia Komsi

Konsertin kesto on noin 90 minuuttia. Kulttuuriosuuskunta Uulun lapsiparkki on auki konsertin ajan.

KUVAT: Kathrin Viil, Ville Paul Paasimaa

Sävellykset

Kalevi Aho (*1949): Syvien vesien juhla (1995)
Cecilia Damström (*1988): Wasteland (Suomen kantaesitys, Tampere Filharmonian tilaus) (2022)
Teos sisältää lainauksia seuraavista teoksista: Jo joutui armas aika, Maa on niin kaunis, osa katolista messua, Bizet: Carmen, Mozart: Taikahuilu ja Rondo Alla Turca, Beethoven: Für Elise, Bach: Toccata d-molli, Maija Vilkkumaa: Ei, Aleksandrov: Neuvostoliiton hymni ja Smetana: Moldau.

– väliaika –

Eetu Lehtonen (*1989): Hymn (kantaesitys) (2023)
Unsuk Chin (*1961): Puzzles and Games from Alice in Wonderland (2017)

Tuotanto: Tampere Filharmonia

Linkit

Linkit / Säveltäjät