tampere-filharmonia-etana

Tampere Filharmonia

// KONSERTTI

  • To 2.4.2020 (lähetys klo 19.02-22.00)
  • Yle Radio 1

Tatevik Ayazyan – viulu, Anna Angervo – viulu, Heili Hannikainen – alttoviulu, Elina Sipilä – sello, Janne Pesonen – klarinetti, Maija Juuti – sello, Ville Hautakangas – piano

Jan Lehtola kertoo suunnitelleensa jousikvarteton säveltämistä jo jonkin aikaa, kun hänen isoäitinsä kuoli tammikuussa 2017. Tämän siunaustilaisuuteen Lehtola kirjoitti urkuteoksen In memoriam, jonka runko toimii jousikvarteton viimeisenä osana. Teoksen päättävästä neljän äänen kelloaiheesta tuli koko kvarteton motiivi ja materiaali. Sama urkuteos soi säveltäjän esittämänä myös pari kuukautta myöhemmin Lehtolan isoisän siunaustilaisuudessa.

Isovanhempiensa Lehtola kertoo olleen varsin ristiriitaisia persoonallisuuksia. Molemmat elivät lähes satavuotiaiksi, mutta eivät viimeiseen seitsemäänkymmeneen vuoteen olleet tekemisissä toistensa kanssa varhaisen eronsa jälkeen, vaikka asuivatkin Tampereella varsin lähekkäin.

Kvarteton lisänimi ”Sota ja Rauha” ei siis viittaakaan Leo Tolstoin suurteokseen, vaan Lehtolan Rauha-isoäitiin. Teos päättyy rauhaan, In memoriam, Rauhan muistolle. Eräällä viimeisistä tapaamiskerroistaan Lehtolan kanssa Rauha-isoäiti kertoi keskustelleensa tutun pastorin kanssa elämänsä lukuisista ristiriitaisuuksista – tähän viittaa sana sota. Toki sodan omakohtaisesti kokeneen sukupolven edustajalle myös talvi-ja jatkosodilla oli Rauhan elämän partituurissa painava merkitys.

Lehtola tiivistää: ”Kvarteton inspiraation keskipisteenä on yksilö, josta nousee laaja, yhteiskunnallista keskustelua herättävä musiikillinen fresko”.

Ranskalaisen säveltäjä, urkuri ja ornitologi Olivier Messiaenin teos Quatuor pour la fin du temps (Aikojen lopun kvartetto) saattaa hyvinkin olla 1900-luvun tunnetuin yksittäinen kamarimusiikiteos. Sen ainutlaatuinen sävelkieli erikoisine rytmeineen, soinnutuksineen, edelleen varsin vähän käytettyine soitinkokoonpanoineen, äärimmäisyyksiä tavoittelevat tempomerkinnät, mutta ennen kaikkea sen hämmästyttävä syntyhistoria ovat teoksen ensiesityksestä lähtien kiehtoneet yhä uusia muusikko-ja kuulijasukupolvia.

Teos syntyi vuonna 1940 Messiaenin jouduttua sotavangiksi saksalaiselle Stalag VIII-A-vankileirille. Leirillä hänen vankitovereinaan oli sattumalta kolme kovan ammattilaistason muusikkoa: viulisti, sellisti ja klarinetisti. Vankileirin äärimmäisissä poikkeusoloissa Messiaen ryhtyi suunnittelemaan kamarimusiikkiteoksen säveltämistä itsensä ja kolmen kohtalotoverinsa esitettäväksi.

Mielikuvituksellinen projekti kaikkine sattumuksineen ja sivujuonteineen on jo itsessään riittänyt useiden eri tutkimusten ja kokonaisten kirjojen aiheeksi. Lopulta teos kuitenkin valmistui, harjoitettiin esityskuntoon, ja sai sittemmin tarunhohtoiseksi muodostuneen ensiesityksensä vankileirillä hyisissä olosuhteissa 15. tammikuuta 1941.

Kahdeksanosaisen Kvarteton johtoajatuksena kulkee Johanneksen Ilmestyksen 10. luvun jakeet 1-7, joissa taivaasta laskeutuva enkeli julistaa ajan loppuneeksi. Syvästi katolinen Messiaen siis perusti musiikkinsa vahvasti uskonnolliseen näkyyn. Itse musiikki on kuitenkin kaukana perinteiseksi kirkkomusiikiksi koetusta ilmaisusta. Se sisältää mutkikkaita sävel-ja rytmimoodeja, erittäin nopeita ja varsinkin äärimmäisen hitaita tempoja, erikoisia sointitehoja ja kokoonpanovariaatioita. Lisäksi säveltäjä, intohimoisena ornitologina, sisällytti teokseen runsaasti linnunlauluimitaatioita: Esimerkiksi ensimmäisessä osassa (”Kristalliliturgia”) klarinetti imitoi aamunkoitteessa laulavaa mustarastasta, viulu taas satakieltä.

Aikojen Lopun Kvartetto muistuttaa myös näinä poikkeuksellisina aikoina, että taide on universaali voima, joka luo toivoa ja yhteisyyden kokemuksia riippumatta siitä, miten karmealta maailma ympärillämme hetkellisesti saattaakin näyttää.

Koronapandemian vuoksi konsertin ohjelma on mukautettu radiofestivaalille sopivaksi.

KUVA: Ville Hautakangas

Teksti: Janne Pesonen

// SÄVELLYKSET

Jan Lehtola (*1972): Jousikvartetto 2, Sota ja Rauha (2017) (kantaesitys)
       I Moderato
       II Allegro con brio
       III Adagio

Olivier Messiaen (1908-1992): Aikojen lopun kvartetto
       I Liturgie de cristal
       II Vocalise, pour l’Ange qui annonce la fin du temps
       III Abime de oiseaux
       IV Intermède
       V Louange à l’Éternité de Jésus
       VI Danse de la fureur, pour les sept trompettes
       VII Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce         la fin du Temps
       VIII Louange à l’Immortalité de Jésus

// Linkit