– Tästä lähtien sinulla on yksi ammatti: Tehdä minut onnelliseksi.
– Tulen olemaan kaikkea mitä sinä toivot.
Gustav Mahlerin ehto avioliitolle oli, että Alma Mahler luopuu sävellyshaaveistaan. Reilussa sadassa vuodessa patriarkaaliset rakenteet ovat monin osin murtuneet ja sukupuolten tasa-arvoa pidetään ainakin Pohjoismaissa hyvinvointiyhteiskunnan peruspilarina. Viimeaikaiset historialliset naissäveltäjänostot, diversiteettikeskustelu, kaanonin kriittinen tarkastelu ja esitysten tilastoiminen ovat auttaneet tunnistamaan vanhentuneita käytäntöjä.
Ote Alma Mahlerin päiväkirjasta: ”Sisimmissäni tukehdun, niin minua on estetty elämästä. Alukseni on satamassa mutta vuotaa.”
Olen suorittanut opintoja tohtorikoulussa, jossa opinnot vanhenevat 10 vuodessa. Opinahjo kompensoi asepalvelukseen käytetyn ajan muttei aikaa vanhempainvapaalla. Olen kollegoineni pohtinut, ovatko vanhemmuus ja jatko-opiskelu yhteen sovitettavissa? Asiaa osastolta tiedusteltuani sain kohteliaan vastauksen, ettei yksittäinen tohtorikoulu voi muuttaa käytäntöä. Syy on rakenteissa. Jos vastakkain laitetaan perhe ja jatko-opinnot, omalla kohdallani valinta perheen eduksi on selvä. Eikä kyse ole äidillisestä uhrautumisesta. Rakenteellista vastakkainasettelua ei lähtökohtaisesti 2020-luvulla tulisi olla.
Mielikuvat naissäveltäjistä muuttuvat historiallisen tiedon lisääntyessä ja kaanonin monipuolistuessa. Kaanon, joka koostuu valtaosin miessäveltäjien teoksista, ei ole tarjonnut urasta haaveileville tytöille naispuolisia samastumiskohteita tai esikuvia. Jos peruskoululaiselta kysyy, kuka on säveltäjä, olisi hienoa, jos hänelle tulisi yhtä lailla mieleen joku menneen ajan säveltäjä tai Kaija Saariaho, tai hän voisi vastata, että ”se voin olla minä”. Kannustuksen tulisi alkaa ruohonjuuritasolta ja jatkua johdonmukaisesti eri koulutusvaiheissa.
Tasa-arvon ei voi odottaa kohenevan itsestään, sen eteen on tehtävä töitä. Naisen uraa jarruttavat tekijät eivät enää ole Alman tapaan parisuhdemallissa tai ylipäätään naisen ahtaissa rooleissa, vaan muissa yhteiskunnallisissa rakenteissa. Haluan ajatella, että sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen parantaa samalla edellytyksiä diversiteetille. Toivottavasti pian yhdenvertaisuus saavutettaisiin luonnostaan, jolloin myös keinotekoiset kiintiöt kävisivät tarpeettomiksi. Sadassa vuodessa on tapahtunut paljon hyvää, alus on lähtenyt satamasta, mutta joiltakin osin se edelleen vuotaa.
Minna Leinonen
Minna Leinonen toimii päätoimisena säveltäjänä ja on aikeissa jatkaa taiteellisia tohtoriopintojaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-osastolla. Hän toimii tuntiopettajana Pirkanmaan musiikkiopistossa ja Sibelius-Akatemiassa ja on mukana Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeessa.
Alma!-liikeooppera saa kantaesityksensä 18.2.2021 Hällässä neljän eri tahon yhteistyönä: Tanssiteatteri MD, Petri Kekoni Company, CHANGEnsemble ja Tampere Biennale. Muut esitykset ovat 20.-21.2.2021.
Yhteistyössä: Teosto