6.–10.4.2022 järjestettävän Tampere Biennalen ohjelma on julkaistu. Parillisina vuosina järjestettävän, kotimaiseen nykymusiikkiin keskittyvän festivaalin teemana on tänä vuonna Mielen maisemat. Ohjelmassa soi ihmisen ääni sen eri muodoissa: on vakavia puheenvuoroja ja traagisia elämänkohtaloita mutta myös leikkisyyttä ja elämän iloa. Ihmiskohtaloita tutkaillaan paitsi konserttiohjelmistossa, myös laajassa näyttelykokonaisuudessa.
Tarjolla on jälleen monipuolinen kattaus kantaesityksiä ja harvemmin kuultuja orkesteri- ja kamarimusiikkiteoksia kiinnostavien säveltäjien kynästä. Festivaalin aloittaa väkevän kattauksen kotimaista aikamme puhallinmusiikkia tarjoava Kaartin soittokunta, jonka konsertissa nähdään myös mediataiteilija Arttu Niemisen visualisointeja.
Uuden musiikin eturivin tulkitsijana tunnettu Zagros Ensemble taikoo esiin valoja ja varjoja aina Heidi Hassisen traagisesta Huoli-pienoisoopperasta Robert Ruoholan Valon porteille asti. Tampere Biennalen tilausteos, Aki Yli-Salomäen Mitä haluat sanoa saa konsertissa kantaesityksensä.
Myös Tampere Raw’n ja Tampere Filharmonian konserteissa kuullaan useita kantaesityksiä. TampereRaw kantaesittää Markku Klamin säveltämän Tampere Biennalen tilausteoksen Elegia, Ilari Laakson teoksen El sueno jaTampere Biennalen taiteellisen johtajan Jennah Vainion teoksen End Credits. Tampere Filharmonian konsertissa soi sekä Tampere Filharmonian uusi tilaus, Henri Sokan Ne laulavat aivan että alun perin vuoden 2020 peruuntuneeseen konserttiin tilattu Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen Water. Tampere Filharmoniaa johtaa indonesialainen Rebecca Tong, ja solistina esiintyy Felix Zenger.
Eero Saunamäen ilmaiskonsertissa esitetään kaikki nokkahuilulle ja elektroniikalle Suomessa sävelletyt teokset. Niin ikään maksuttomia ovat Sami Junnosen ja Tuomas Turriagon päiväkonsertti sekä Eero Hämeenniemen Laura Maddalena, musiikkidraama näyttelevälle cembalistille, jonka esittää Elina Mustonen.
Muina esiintyjinä kuullaan uutta kotimaista Superpluck-yhtyettä, moderneja sointeja yhdistelevää Sähkökitarakvartettia sekä kotimaista ja kansainvälistä pelikonsolimusiikkia tulkitsevaa Game Music Collectivea. Telakan iltaklubeilla soitetaan kevyempää ja kokeilevampaa elektronista jytkettä sekä live-soittimia. Mukana on Commodore 64 -pelimusiikista inspiraationsa ammentava 8 Bits High, perulaisen syntetisaattorin aivoituksilla leikittelevä HLER sekä Hammond-urku-rumpuduo Nieminen & Litmanen.
Festivaalin päättää tuttuun tapaan Tampere Biennalen perhepäivä, jota vietetään tällä kertaa Museokeskus Vapriikin pelimuseossa. Tapahtumassa kuullaan Cellomanian pelimusiikkikonsertti ja Pirkanmaan musiikkiopiston nuoria taitureita, ja lisäksi tarjolla on animaatiopaja ja Muumipelien peluutusta.
Visuaalisen ja äänitaiteen ystäviä muistetaan näyttelyillä. Galleria Himmelblaussa on esillä Teemu Mäen näyttely Miten olla mies tai nainen tai jotain muuta? (VI) ja Jussi Suonikon ääni-installaatio Numbers Stations. Kulttuuritalo Laikun Galleriaan rakentuu Anna Hakulan ja Mari Paikkarin Soiva tila, ja Studion puolella nähdään Yassine Khaledin näyttely My Long Pink Spring. Kirjastonpuistossa ja Finlaysonin mediatunnelissa kuullaan Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian opiskelijoiden äänitaideteoksia. Frenckellin kellossa soi Heidi Hassisen säveltämä Tampere Biennalen tilausteos, ja Telakalla Filippo Zambonin dokumenttivalokuvasarja Nightwalkers seuraa ryhmää asunnottomia ihmisiä. Suurin osa näyttelyistä jatkuu aina 24.4.2022 asti, ja kaikkiin niihin on vapaa pääsy.
Tampere Biennalen ennakkotapahtumaa vietetään 23.3.2022 pääkirjasto Metsossa. Osmo Tapio Räihälä kertoo Tieto-Finlandian voittaneesta kirjastaan Miksi nykymusiikki on niin vaikeaa, ja Metallifonia-konsertissa saksofonisti Olli-Pekka Tuomisalo sekä pianisti Risto-Matti Marin tarttuvat heavy rockiin ja yhdistävät sen klassiseen nykymusiikkiin. Lopulta siirrytään Frenckellin aukiolle kuuntelemaan Heidi Hassisen Frenckellin kelloille säveltämän teoksen ennakkosoitto.