Modernin taidemusiikin festivaali Tampere Biennale näkyi ja kuului Tampereen keskusta-alueella monipuolisesti 10.–14.4.2024. Taiteellisena johtajana toimineen Minna Leinosen suunnittelema ohjelma yhdisteli rohkeasti eri taiteenlajeja ja toi nykymusiikkia kaupungin kaduille. Konsertti- ja tapahtumakäyntimäärä oli alustavan laskennan mukaan 3638, jonka lisäksi arviolta tuhannet ihmiset kuulivat Hämeensillan laulavat veistokset ja festivaalin tilausteoksen Frenckellin kelloille.
Avajaiskonsertissa esiintyi palkittu, Tampereella harvoin nähty Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri. Festivaalin edetessä elävä musiikki levittäytyi konserttisaleista lukuisiin kulttuuritiloihin, klubeille ja kaduille. Yleisö löysi erittäin hyvin Museo Milavidassa ja Sara Hildénin taidemuseossa järjestetyt lounaskonsertit.
”Festivaalilla loimme uusia konsepteja perinteisen konserttisaleissa esitettävän musiikin rinnalle. Sirja Nirosen ja Antti Tiensuun kävelykonsertti Sara Hildénin taidemuseossa oli yleisömenestys. Näyttelytaide, Eeva-Liisa Mannerin novelli ja aikamme musiikki keskustelivat tavalla, joka nousi tavanomaisuuden yläpuolelle ja nosti meidät mukanaan”, toteaa Leinonen.
Uudenlaista tapaa tehdä kaupunkisidonnaisia taide-elämyksiä edustivat Äänitarina Tammerkoskella ja Hämeensillan laulavat veistokset.
”Äänitarinassa kuulija tuli osaksi teosta, kun kävely tapahtui kaupunkiympäristössä Tampereen kansallismaisemassa. Hämeensillan laulavien veistosten kautta taide tuli ulos konserttisaleista osaksi ihmisten elämää, ja taide palautui arkikokemukseksi”, luonnehtii Leinonen.
Irlannin johtavan uuden musiikin yhtyeen Crash Ensemblen ja elektroakustista musiikkia esittävän defunensemblen konserttien kävijämäärät ilahduttivat järjestäjiä. Tapahtuma onnistui moniäänisyydellään, -taiteisuudellaan ja -sukupolvisuudellaan houkuttelemaan uusia yleisöjä nykymusiikin äärelle.
Toiminnanjohtaja Minnakaisa Kuivalainen nostaa esiin sävellyspedagogiikan, joka oli ensimmäistä kertaa Tampere Biennalen historiassa esillä näin runsaasti. Sävellyspedagogiikka näkyi ohjelmassa aina ennakkotapahtumasta festivaalin päättäneeseen perhepäivään, ja sitä käsiteltiin niin taiteen perusopetuksen kuin ammattiopintojen tasoilla. Lisäksi lukion musiikinopetuksen kehittämishanke järjesti oman koulutustapahtumansa Tampere Biennalen aikana.
Osana sävellyspedagogista kokonaisuutta Tampereelle saapui myös baskisäveltäjä Mikel Urquiza, joka luennoi ja piti sävellystyöpajan paikallisille Tampereen ammattikorkeakoulun sävellyksen opiskelijoille. Lisäksi Urquizan musiikkia kuultiin kolmessa konsertissa.
Tampere Biennalea on järjestetty joka toinen kevät aina vuodesta 1986, joten festivaali toteutettiin nyt 20:ttä kertaa. Seuraavan kerran Tampere Biennale järjestetään 15.–19.4.2026. Taiteellisena johtajana jatkaa säveltäjä Minna Leinonen.
Kuva: Maarit Kytöharju