Kaksikymmentäneljä henkinen Key Ensemble seisomassa asetelmassa kirkon alttarin edessä.

Key Ensemble

Hengitetään rauhalle

Jutta Seppinen – johtaja, Linnéa Sundfær Casserly – sopraano

Tampereen tuomiokirkko hengittää rauhalle upean Key Ensemblen täyttäessä tilan äänellään. Vaikuttava kokonaisuus sisältää koskettavaa kuoromusiikkia Suomesta, Norjasta, Yhdysvalloista, Islannista ja Ukrainasta. 

Konsertin aloittaa Lotta Wennäkosken sekakuoroteos Valossa, joka syntyi laajemman Ommel-kappaleen jälkimaininkina alkuvuodesta 2014. Teksti on koostettu Uuden Testamentin eri kirjeiden lauseista. Kuten kuoromusiikki niin usein, myös Valossa luotaa yksityisen ja yleisen rajapintaa: henkilökohtaiset ja intiimit virkkeet tulkitaan ilmoille kokonaisen joukon suulla.

Lauri Mäntysaari on pyrkinyt välittämään kuulijalle Sanna Karlströmin runojen voimakasta, välitöntä tunnelmaa lyhyessä sävellyksessään Yöllä. Sekakuoron lisäksi siinä käytetään ääninauhaa, jonka materiaali koostuu enimmäkseen hengitysäänistä ja kuiskauksista. Jaime Belmonten sävellyksessä Hengitetään kuoro puolestaan hengittelee yhdessä yleisön kanssa. Teos ilmentää hengityksen kaksinaisuutta toisaalta rauhoittavana, toisaalta hermoja raastavana biologisena toimintana.

Heinz-Juhani Hofmann sävelsi Westerberg-laulut Jutta Seppiselle vuosina 2005–2006, ja niistä hän sai lähtölaukauksen vokaalimusiikkiin erikoistumiselleen. Laulu, jonka konsertissa kuulemme, on sarjan ensimmäinen.

Hugi Guðmundssonin Ice Age on sävelletty Sigurbjörg Þrastardóttirin runoon, jossa viitataan sekä islantilaiseen luontoon että kansanperinteeseen. Musiikki on saanut inspiraationsa ennen kaikkea jäätyneen ja virtaavan vastakkainasettelusta.

Aslıhan Sarikosken teos Über Meinen Wilden Sinn on omistettu sille onnelliselle hetkelle, jolloin vanha maailma jää taakse ja uusi elämä annetaan. Nämä Hermann Hessen kirjoittamat säkeet kuvaavat kauneimmalla ja syvällisimmällä tavalla säveltäjän elämän merkittävintä ja rakkainta hetkeä:

Vallattoman mieleni ylitse
On rauha vuodatettu
Mitä olin ja mitä olen
On uneen hälvennyt
(vapaa suomennos)

Eira Husen kantaesityksensä saava Witness on rukous katsojille olla väistämättä katsettaan, kun he kohtaavat rikoksia ihmisyyttä kohtaan; rukous olla jättämättä kärsiviä ja kuolevia yksin. Teos on lainannut musiikillista ja tekstimateriaalia Hans Leo Hasslerin virrestä, jota on käytetty Bachin Matteus-passiossa. Valituissa riveissä ja katkelmissa keskiössä on inhimillinen kärsimys uskonnosta riippumatta.

Ukrainalaisen Adrian Mocanun Fragments de l’aube on saanut inspiraationsa keskiaikaisesta provencelaisesta alba-runoudesta. Teos heijastaa klassista teemaa rakastavaisten erosta aamunkoitteessa ja tarjoaa nykyaikaisen uudelleentulkinnan albasta. Vivahteikkaan kuiskauksen avulla se sukeltaa sanoin kuvaamattomaan maailmaan: salaiseen rakkauteen, josta ei voida puhua ääneen.

Shara Novan How do I keep on feelin´ in this Mean, Mean World laulusarjasta Titration tutkii sitä, miten voimme pysyä pehmeinä ja uskaltaa antaa tilaa tunteillemme vaikeina aikoina. Teos on omistettu niille, jotka ovat menettäneet läheisensä itsemurhan kautta. Viimeisenä kuultava Mikko Heiniön Luceat käsittelee vapautumista kuolemasta, iankaikkista rauha ja ikuista valoa.

Konsertin kesto on noin 60 minuuttia.

Key Ensemble

Turkulainen kamarikuoro Key Ensemble lukeutuu harvoihin suomalaisiin ammattikuoroihin. Vuonna 2005 perustettu kuoro on tänä päivänä keskeinen vokaalimusiikin toimija Turun alueella ja laajemminkin Suomessa. Täyteläisestä ja vakuuttavasta soinnistaan kiitetty Key Ensemble yhdistää ohjelmistoa monipuolisesti ja luovasti renessanssista nykymusiikkiin. Kuoron kokoonpano vaihtelee tarpeesta ja tilanteesta riippuen pienyhtyeistä täysikokoiseen kamarikuoroon.

Kuoron taiteellisena johtajana on toiminut elokuusta 2022 lähtien Jutta Seppinen.

Jutta Seppinen

Jutta Seppinen on yksi Suomen klassisen musiikin monitaitureista. Hän on kapellimestari, laulaja ja kuoronjohtaja. Seppinen on suorittanut Sibelius-Akatemiasta kaksi musiikin maisterin tutkintoa (2008 ja 2016), joihin kuuluivat mm. erinomaisin arvosanoin tehdyt sekä laulun että orkesterinjohdon loppututkinnot.

Seppinen debytoi kapellimestarina Tampere Filharmonian kanssa syksyllä 2014. Tämän jälkeen hän on johtanut suurta osaa maamme orkestereista. Mezzosopraanona Jutta Seppinen on keskittynyt erityisesti modernin musiikin esittämiseen. Kuoronjohtajana Seppinen on tullut tunnetuksi ennakkoluulottomilla ohjelmistokokonaisuuksillaan sekä perinteisen konserttikonseptin ravistelijana.

KUVA: Tuomas Tenkanen

Key Ensemble

Sopraanot: Terhi Lehtovaara, Linnéa Sundfær Casserly, Maria Siren, Laura Renvall, Hanna Lammi, Katja Vepsäläinen, Mea Kalm
Altot: Katariina Kauniskangas, Kristina Raudanen, Inari Tilli, Anni Susi, Säde Bartling, Kaisa Karjalainen
Tenorit: Teemu Mustonen, Mats Lillhannus, Kaarlo Juurus, Andreas Nordström, Jan-Erik Lind, Lauri Mäntysaari
Bassot: Janne Merisaari, Antti Saari, Kristoffer Malm, Sampsa Heiniö, Tommi Saalas, Mikko Kuivalainen

Sävellykset

Lotta Wennäkoski (*1970): Valossa (2014) – teksti: Raamattu
Lauri Mäntysaari (*1982): Yöllä (2010/2024) – teksti: Sanna Karlström
Jaime Belmonte (FI/ES) (*1988): Hengitetään (live-version ke) (2021)
Heinz-Juhani Hofmann (*1973): Westerberg-laulut, osa 1 (2006) – teksti: Caj Westerberg
Hugi Guðmundsson (IS) (*1977): Ice Age (2012) – teksti: Sigurbjörg Þrastardóttir (engl. käännös Bernard Scudder)
Aslıhan Sarikoski (FI/TR) (*1994): Über meinen wilden Sinn (kantaesitys, Key Ensemblen tilaus) (2024) – teksti: Hermann Hesse
Eira Huse (NO): Witness (kantaesitys) (2024)
Adrian Mocanu (UA) (*1989): Fragments de l´aube (ekS) (2015)
Shara Nova (US) (*1974): How do I keep on feelin´ in this Mean, Mean World (2022)
Mikko Heiniö (*1948): Luceat (1992)

Linkit

Linkit / Säveltäjät