Kuusitoista henkinen Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri hiekkarannalla. Edustalla heiniä.
Kapellimestari Eva Ollikainen nojaavassa asennossa tahtipuikko kädessä. Taustalla sinistä valoa.
Kuusitoista henkinen Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri hiekkarannalla. Aurinkoinen keli.

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri

Sinne missä aallot laulavat

Eva Ollikainen – kapellimestari, Olli Leppäniemi – klarinetti

Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri sulattaa sydämet kiehtovassa, odotetussa Tampereen vierailukonsertissaan!Konsertin aloittaa Jukka Tiensuun orkesterille säveltämä Sulci, joka on Jouni Kaipaisen sanoin “sykähdyttävää ja riemukasta kuultavaa, mahdollisesti jopa poikkeuksellisen kirkkaasti hahmottuvaa olematta missään kohdassaan arvattavaa tai itsestään selvää”.

Heidi Hassisen teoksen vironkielinen nimi Sära tarkoittaa loistetta tai (auringon)paistetta. Sära peilaakin ajatuksia valosta, sen pilkkeestä, peilautumisesta ja valonsäteiden suodattumisesta. Sävellystyö sijoittui koronasulkujen aikoihin, jolloin teoksen taustalla oleva metaforinen ajatus valosta ja kirkastumisesta muuntui musiikiksi, joka symboloi lohtua, toivoa – ja huomista.

Matilda Seppälän For the Win on konseptilähtöinen teos, joka kommentoi kilpailumentaliteettia laittamalla soittajat useisiin pieniin kilpailutilanteisiin keskenään. Teos on Crusell-klarinettikilpailun tilaama kilpailuteos, jota KPKO oli kantaesittämässä vuoden 2021 Crusell-viikolla Jaakko Kuusiston johdolla.

Paola Livorsin There where the waves sing on saanut inspiraationsa Henri Bergsonin lausahduksesta ”Emme ajattele reaaliajassa. Mutta me elämme sitä, koska elämä vuotaa älyllisyyden yli.” Nimi viittaa ilmiöön, joka tapahtuu purjehtiessa: tietyllä nopeudella liikkuessa voi kuulla aaltojen ”laulavan”. Teos tutkii myös instrumentaaliäänen ja ihmisäänen välistä kynnystä sekä korostaa suhteellisuutta ja ekososiaalisuutta. Niin kuin jokainen elävä olento osallistuu itsensä ja ympäröivän ympäristön luomiseen, osallistuu jokainen soittaja teoksen ympäristön luomiseen ainutlaatuisella tavallaan ja on samalla jatkuvasti suhteessa muihin soittajiin ja yleisöön.

Mikel Urquizan Monte Altissimo on saanut inspiraationsa samannimisestä, Toscanassa sijaitsevasta vuoresta, jonka marmori on antanut elämän lukuisille veistoksille ympäri maailman. Nimi kuvastaa säveltäjän tunnetta, että hänen oli joka kerta mentävä pidemmälle, kiivettävä korkeammalle löytääkseni materiaalit musiikkiinsa. Michelangelo haaveili veistävänsä vuoren huipulla sen sijaan, että olisi kuljettanut marmorilohkareita ateljeeseensa. Taiteen ystävät olisivat kiivenneet katsomaan auringon alla loistavia teoksia, joita ympäröi henkeäsalpaava näkymä. Musiikki on onneksi kevyempää kuin kivi: teos säästää yleisön matkalta Monte Altissimolle – vuori tulee luoksenne.

Sebastian Fagerlundin Strings to the Bone on Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin tilausteos, jossa musiikki liikkuu suurten ekspressiivisten äänimaailmojen ja lähes minimalistisen liikkeen välillä. Teoksessa voi kuulla vaikutteita orkesterin maantieteellisestä sijainnista ja säveltäjän omasta suhteesta kansanmusiikkiin.

Seitsemäntoista henkinen Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri puistossa.
Keskipohjanmaan kamariorkesteri
Olli Leppäniemi poseeraamassa hauskasti klarinetti korvalla. Valkoinen tyhjä tausta.
Solisti Olli Leppäniemi (Klarinetti)

Konsertin kesto on noin 90 minuuttia.

KUVAT: Olav Slotte, Nikolaj Lund & Esko Keskioja

SÄVELLYKSET

Jukka Tiensuu (*1948): Sulci (2011)
Heidi Hassinen (*1993): Sära (koko teoksen kantaesitys) (2022)
Matilda Seppälä (*1993): For the Win (2021)

– väliaika –

Paola Livorsi (*1967): There where the waves sing (kantaesitys, Tampere Biennalen tilaus) (2024)
Mikel Urquiza (ES) (*1988): Monte Altissimo (2018) (ekS)
Sebastian Fagerlund (*1972): Strings to the Bone (2015)

Linkit

Linkit / Säveltäjät