

Äänitaidepuisto
- Äänitaide
- 6.4.-10.4.2022
- Kirjastonpuisto & Mediatunneli, Frenckellin aukio
- Vapaa pääsy
Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian opiskelijoiden äänitaideteoksia | Heidi Hassinen: Uusi teos Frenckellin kelloille


Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian opiskelijoiden äänitaideteoksia
- 6.–10.4.2022
- Kirjastonpuisto & Mediatunneli (Finlaysonin alue)
- Vapaa pääsy
Elisa Härmä – Shall We Dance (Annika Lyytikäinen, klarinetti) (kuusi Laikun kulmalla)
Seiji Kokeguchi – The Flow (aita kosken partaalla)
Þorkell Nordal – Chimney (puiston penkin ympäristö)
Masoud Niknafs – Sonic Refugee (Frenckellin konttorin parveke)
Elias Riipinen – A Very Normal Door (Laikun seinä)
Pilar Miralles Castillon – Where Are the Workers Now? (Mediatunneli)
Shall We Dance on yksikanavainen äänimaisema, joka käsittelee aikaa, tulkintoja sekä uuden luomista. Sen inspiraationa ovat toimineet Tampereen alueelta kerätyt vanhat kansantanssisävelmät, valssit ja polskat, jotka muuntuvat soimaan soundtrackmaisessa, keväisessä kokonaisuudessa. Osittain tekoälyä sävellysprosessissa käyttänyt Härmä rakentaa vanhoista aineksista tähän päivään sovitetun ääniraidan, jossa soi jotakin yllättävää, ja jotakin uutta.
The Flow on monikanavainen, paikkakohtainen sävellys, joka on asennettu Tammerkosken rannan aitoihin. Se tuottaa ääntä muuntimien avulla, jotka on suojattu esineillä, kuten metallikoteloilla, mikä myös osaltaan hajottaa ääntä. Teos sulautuu ympäristöön ja tarjoaa yleisölle ainutlaatuisen äänielämyksen, pyrkii tiedostamaan ja korostamaan kosken virtausta sen kulkiessa kaupungin sydämen läpi pohjoisesta etelään, Näsijärveltä Pyhäjärvelle.
Ääni-installaatiossa Chimney kuulija kokee teollisuuspiipun purkamisen. Äänet antavat kontrastin paikan luonnolliselle äänimaisemalle ja haihtuvat vähitellen tuoden esiin savuhiukkasia, jotka leviävät ilmakehään ja muuttuvat näkymättömiksi.
Sonic Refugee hakee yhteyttä kaiutinrivin alittaviin kulkijoihin, houkuttelee heitä viettämään tovin kuunnellen. Eri lähteistä koostetut digitaalisesti manipuloidut kenttänauhoitukset havahduttavat satunnaisia kokijoitaan, pyrkien välittämään maailmanlaajuisesti meneillään olevasta pakolaiskriisistä kertovia kuulotuntemuksia.
A Very Normal Door rohkaisee katsojia käyttämään lapsenomaista mielikuvitusta ja olemaan uteliaita ympäristöään kohtaan hymyillen. Tavalliselta näyttävä ovi pitää sisällään monia laitteita, joiden kanssa yleisö voi olla vuorovaikutuksessa. Ihmisten yhteinen vuorovaikutus ovien kanssa johtaa epätavallisiin tuloksiin.
Where Are the Workers Now? kutsuu pohtimaan teollisen toiminnan kulttuurista ja sosiaalista todellisuutta. Heijastavassa tilassa äänet ”silloin ja nyt” herättävät ajatuksia yhteiskuntarakenteemme muuttumisesta ja roolistamme sosiaalisten, poliittisten ja filosofisten haasteiden edessä. Teos on osa Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian opiskelijoiden äänitaideteoksia.

Heidi Hassinen: Ajan valssi
- 6.–10.4.2022
- Frenckellin aukio
- Vapaa pääsy
Frenckellin kellosysteemille nimenomaisesti sävelletty Tampere Biennalen tilausteos soi Frenckellin kellotornissa 15 minuutin välein läpi festivaalin. Sävellyksen ennakkosoitto kuultiin Tampere Biennalen ennakkotapahtumassa 23.3.2022, ja sen yhteydessä teokselle järjestettiin nimikilpailu yhteistyössä Moro-lehden kanssa. Teoksen nimeksi Hassinen valitsi ehdotuksen Ajan valssi. Nimen keksijä sekä yksi arvonnassa onnekas palkittiin.